خاک روی ترکیه سوغاتی محبوب کارلوس کیروش بود

روی یکی از اولین ریزمغذی هایی بود که به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان شناخته شد. این ماده مغذی در طول فصل رشد برای رسیدن محصولات به پتانسیل کامل خود مورد نیاز است.

خاک روی ترکیه به دلیل نقشی که در عملکردهای اساسی گیاهان دارد، نقش مهمی در برنامه مدیریت مواد مغذی گیاه دارد.

ما می دانیم که روی در تولید محصولات زراعی ضروری است و گیاهان در صورت عدم حضور در فصل رشد ممکن است به پتانسیل عملکرد کامل خود نرسند.

بنابراین، روی دقیقاً چه کاری را در محصولات انجام می دهد؟ روی یک جزء ضروری از آنزیم های مختلف است که برای هورمون های رشد و بسیاری از فرآیندهای متابولیکی در همه محصولات مورد نیاز است.

همچنین یک جزء کلیدی در تولید پروتئین و کلروفیل است. روی نقش مهمی در رشد گیاه دارد و سطوح پایین روی می‌تواند رشد را متوقف کند، مکان‌های تولیدمثلی را به حداقل برساند و به دلیل توقف رشد ریشه‌ها و بافت‌ها، عملکرد را در همه محصولات کاهش دهد.

به بیان ساده، اگر گیاهی دچار کمبود روی باشد، بهره وری گیاه کاهش می یابد و پتانسیل عملکرد به دست نمی آید.

در سراسر جهان، نزدیک به 50 درصد خاک ها کمبود روی دارند. کمبودهایی در خاک های سراسر ایالات متحده در مناطقی مانند کمربند ذرت، دشت های شمالی و جنوب شناسایی شده است.
عوامل خطری که می تواند منجر به کمبود روی شود
عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند روی در دسترس بودن روی در خاک تأثیر بگذارد.

خاک

pH خاک: این ممکن است مهمترین عامل در مورد دسترسی به روی در نظر گرفته شود. با افزایش pH خاک، دسترسی روی کاهش می یابد.

دمای خاک: دمای خنک خاک می تواند منجر به افزایش کمبود روی شود زیرا رشد ریشه و کانی سازی کاهش می یابد. کمبود روی می تواند در اوایل فصل که دما پایین تر است، بیشتر باشد.

بافت خاک: خاک های درشت، شنی و خاک های پیت با ذخایر روی کم و مواد آلی کم می توانند بیشتر در معرض کمبود روی باشند.

تحرک کم خاک: روی در درجه اول توسط گیاه از طریق انتشار و رهگیری ریشه جذب می شود. محدودیت این مکانیسم ها می تواند منجر به کاهش جذب و کمبود روی شود.
شرایط خاک سطحی: خاک هایی که خاک سطحی آن حذف شده است به دلیل وجود بیشتر کربنات کلسیم و مواد آلی در معرض کمبود روی هستند.
سطوح فسفر: سطوح بالای فسفر می تواند دسترسی روی را کاهش دهد.
محصولات قبلی: محصولاتی که به دنبال گیاهان غیر میکوریزی (براسیکا مانند تربچه و خردل) هستند، می توانند کاهش دسترسی به روی را تجربه کنند.